Thursday, May 9, 2013

PENULISAN KUPASAN JURNAL TENTANG KOPERASI

PESANAN PENAJA 


 ARTIS YANG GIAT DALAM KELAB KOPERASI SEMASA ZAMAN SEKOLAH :
Hot Mama ! Si cute
NORA DANISH <---- cute pictures of Nora Danish!)
__________________________________________________________________________

1.0 Pengenalan


Jurnal yang dipilih adalah jurnal yang  bertajuk  Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi  Kemajuan Koperasi  Sekolah Di Daerah Kota Setar,Kedah. Jurnal yang ditulis oleh Termit Kaur Ranjit Singh dari Universiti Sains Malaysia ini adalah bertujuan untuk mengenal pasti perkara-perkara yang menjadikan atau mempengaruhi kemajuan koperasi sekolah di daerah yang membangun ini. Penulisan kajian ini melibatkan orang-orang berjawatan dan organisasi yang penting dalam koperasi iaitu guru penasihat koperasi, pengetua dan pegawai dari Suruhanjaya Koperasi Kedah (SKM). Pemerhatian dijalankan di koperasi sekolah yang dipilih untuk melihat aktiviti koperasi, susunatur, kekemasan dan sebagainya.

Pematuhan kepada Akta Koperasi, Undangundang Kecil Koperasi dan Peraturan Koperasi ditikberatkan dalam kajian ini kerana inilah yang membantu guru penasihat menjalankan aktiviti koperasi ke tahap yang lebih cemerlang.

2.0 Ulasan Jurnal

Menurut Abdul Aziz (2001), terdapat beberapa kelemahan yang ketara yang ditemui dalam koperasi sekolah iaitu pengurusan yang tidak cekap, kurang pengetahuan tentang perniagaan, sistem perakaunan yang lemah, kedudukan kewangan yang lemah dan tidak ada matlamat dan perancangan yang teliti. Namun koperasi di daerah Kota Setar  ini mengikut kajian ini memperlihatkan bahawa mereka  mampu membuktikan keberkesanan sebuah koperasi yang baik. Dengan kajian dari segi latar belakang koperasi, guru penasihat, aspek pengurusan dan pentadbirankoperasi,perkara menjadi lebih mudah untuk mengenal pasti faktor-faktor keberkesanannya.

Dalam kajian faktor-faktor  kemajuan koperasi sekolah daerah Kota Setar, perkara yang menjadikan prestasi koperasi sekolah mereka adalah apabila terdapatnya hubungan yang signifikan antara kejayaan pengurusan koperasi sekolah dengan fungsi dan kemahiran pengurusan di kalangan guru-guru koperasi sekolah. Kajian ini mendapati majoriti guru penasihat yang dilantik adalah di kalangan guru wanita dan guru penasihat koperasi mempunyai kesungguhan dan minat yang positif di dalam menjalankan tugas mereka.

Di samping itu,guru koperasi juga berharap semoga beban tugas mereka dapat dikurangkan supaya mereka dapat menumpukan perhatian kepada pengurusan koperasi sekolah dan juga tidak mengabaikan tugas utama mereka di dalam kelas.Guru penasihat koperasi yang terikat dengan tugas-tugas yang lain juga turut terlibat dengan bijak dari segi pengurusan agar masa antara tugas mengajar dan menjaga kepentingan koperasi sekolah ini dapat dikendalikan secara berstruktur dan berfungsi dengan lancar.

Pengetahuan guru-guru mengenai lokasi yang strategic juga menjadikan mereka dapat menggunakan lokasi sekolah yang jauh dari pusat bandar  sebagai batu loncatan  yang mana mempengaruhi kuasa beli pelajar adalah tinggi jika dibandingkan dengan lokasi sekolah yang terletak di bandar kerana saingan dengan kedai yang berhampiran dengan sekolah. Ramai pelajar berkunjung ke koperasi sekolah pada waktu rehat dan ini meningkatkan hasil jualan koperasi sekolah. Pengkaji mendapati bahawa guru penasihat koperasi mempunyai sikap yang positif dalam tugas mereka di mana mereka mampu mengurus koperasi walaupun sibuk dengan tugas-tugas wajib iaitu P & P. Guru penasihat yang terlibat juga mempunyai ilmu dan asas yang kukuh dalam bidang perniagaan kerana majoriti guru yang dilantik mempunyai kelayakan dalam bidang teknik dan vokasional. Guru yang dilantik sebagai bendahari juga faham dan jelas dengan Penyata Kewangan. Mereka yang terlibat juga bersedia untuk menghadiri mana-mana kursus yang dianjurkan oleh pihak koperasi sendiri ataupun pihak luar demi meningkatkan pengetahuan dan kemahiran mereka dalam pengurusan koperasi sekolah.

Hubungan yang rapat dan bertoleransi antara kejayaan pengurusan koperasi sekolah dengan kemahiran berkomunikasi di kalangan guru-guru koperasi sekolah juga merupakan kejayaan koperasi sekolah daerah ini. Kajian melihat bahawa pemilihan guru koperasi berdasarkan kepada kelayakandalam bidang tertentu seperti perakaunan, perdagangan, ekonomi, dan pengurusan perniagaan menjadikan koperasi sekolah mereka ditadbir oleh ahli lembaga koperasi yang mantap. Pengalaman dalam pengurusan perniagaan juga merupakan kriteria penting terutamanya untuk jawatan bendahari dan setiausaha. Pengurusan dan pengendalian koperasi bukanlah sesuatu yang mudah memandangkan koperasi sekolah terikat dengan undang-undang dan akta.Ianya memerlukan pengawasan sepenuh masa kerana ia bukan saja merupakan satu pertubuhan sekolah tetapi juga sebagai badan perniagaan yang menyenaraikan kehendak sosial dan ekonomi ahli-ahlinya (Zaleha, 1992). Sistem pengurusannya adalah berlainan, lebih kompleks di samping mengamalkan sistem kawalan secara demokrasi (Ungku Aziz, 1992).

Pengurusan yang cekap dan berkesan dapat memastikan perjalanan koperasi sekolah berjalan lancar dan secara tidak langsung dapat mengekalkan kemajuan koperasi sekolah. Komitmen guru juga merupakan kriteria yang penting kerana guru yang berdedikasi akan mempunyai rasa tanggungjawab yang tinggi dan dapat memikul amanah yang diberi dengan baik dan berkesan demi kepentingan bersama. Minat untuk mengurus koperasi penting kerana tanpa minat sukar untuk guru koperasi menguruskan koperasi sekolah dan menjalankan aktiviti. Mereka juga harus  mahir dan arif tentang selok belok perniagaan terutamanya untuk mendapatkan pembekal yang menawarkan harga yang rendah.

Dalam mewujudkan kerjasama antara sekolah dan guru-guru penasihat koperasi,mereka  diberi ruang dan peluang untuk menghadiri kursus atau seminar tentang pendidikan dan pengurusan koperasi sekolah, peranan anggota dan institusi koperasi, penyelenggaraan akaun dan pelancongan di beberapa tempat kursus tertentu . Guru-guru penasihat juga perlu dibawa melawat ke koperasi sekolah yang berjaya supaya mereka mendapat  pendedahan dan pengetahuan dalam pengurusan. Melalui lawatan ini juga guru penasihat koperasi dapat melihat aktiviti yang dijalankan yang mana boleh mendatangkan keuntungan kepada koperasi sekolah. Kursus  dalaman perlu dijalankan secara berkala supaya guru-guru yang pernah menghadiri kursus boleh berkongsi pengalaman dan pengetahuan dengan ahli yang lain. Oleh hal demikian,pengetahuan dan ilmu mengenai koperasi sekolah ini sentiasa bertambah dan berkembang dan sekaligus menambahkan lagi kemajuan koperasi sekolah mereka.      

Pengaruh yang dekat dan kuat antara  semua  pemboleh ubah bebas juga menjadikan koperasi sekolah semakin produktif iaitu dalam fungsi dan kemahiran pengurusan, pengetahuan dan pengalaman dalam perniagaan dan kemahiran berkomunikasi dengan kejayaan koperasi sekolah.Ia juga menunjukkan bahawa ada koperasi sekolah menyediakan Buku Tunai, jurnal, lejer, jualan harian / tunai, buku log dan fail yang menyimpan senarai ahli, invois, resit dan sebagainya.Dengan adanya koperasi, pelajar dapat mempraktikkan ilmu yang dipelajari dengan situasi sebenarnya. Pengalaman mengurus koperasi dapat membantu pelajar dan guru-guru menjadi usahawan suatu hari nanti dan yang paling penting dapat menggunakan ilmu yang  dipelajari di dalam  kelas dan secara tidak langsung pelajaran yang diajar menjadi lebih menarik dan menyeronokkan.

Di samping itu  pelajar juga akan mempelajari cara untuk menjadi pengurus yang baik. Sumbangan koperasi sekolah kepada sekolah juga diberi perhatian kerana impaknya kepada pelajar adalah besar, kerana dengan adanya koperasi sekolah pelajar-pelajar boleh membeli barang-barang dengan harga yang murah dan ada sesetengah  koperasi sekolah mampu meletakkan harga yang lebih rendah dari kedai di luar. Pertambahan ahli juga bertambah setiap tahun dan ini memberi kesan yang baik kepada koperasi sekolah kerana modal syer akan bertambah dan aktiviti koperasi juga boleh dipelbagaikan dan secara tidak langsung ia boleh memberi kesan kepada keuntungan koperasi. Jika koperasi mendapat untung yang banyak, maka anggotanya juga akan merasa nikmatnya kerana mendapat dividen yang tinggi. Koperasi sekolah ini  mampu mengagihkan  dividen 100% dan 30%  kepada ahlinya di samping melatih pelajar yang boleh dipercayai untuk menguruskan koperasi.

Penglibatan pelajar dalam pengurusan koperasi sekolah juga perlu diperluaskan supaya pelajar pelajar mendapat pengalaman dalam menguruskan perniagaan. Dengan penglibatan pelajar, maka ciri-ciri keusahawanan dapat diterapkan kepada pelajar.. Oleh itu,kebanyakan pelajar  diberi tugas yang mudah seperti membantu guru mencatat jualan harian, menyusun barang, sebagai pembantu kedai, dan mengira stok. Penyediaan akaun  dilakukan oleh guru kerana koperasi sekolah yang dikaji menggunakan program SEKKOP. SEKKOP adalah satu pakej sistem perisian komputer bersepadu yang mempunyai tiga fungsi iaitu pengurusan keanggotaan, perakaunan dan perniagaan koperasi sekolah. Sistem ini berfungsi untuk mengendalikan rekod dan maklumat keanggotaan, manakala sistem perakaunan menyediakan rekod-rekod perakaunan dan enyata kewangan. Sistem perniagaan berfungsi untuk menguruskan rekod jualan dan stok di kedai koperasi. ANGKASA menawarkan sistem ini bagi memenuhi keperluan perakaunan koperasi sekolah. Matlamat perkhidmatan SEKKOP ialah untuk meluaskan penggunaan sistem perisian keanggotaan, perakaunan dan perniagaan dengan cara kerja khidmat, senggara dan nasihat berterusan. Dengan khidmat, senggara dan nasihat berterusan koperasi sekolah boleh mengurus keanggotaan, perakaunan dan perniagaan secara berkomputer dan ini banyak membantu pengurusan koperasi sekolah ini.

3.0 PENUTUP
Dalam pengurusan dan pentadbiran koperasi yang berjaya dan maju,pengurusan yang cekap dan efisyen merupakan kejayaan dan keutuhan sesebuah organisasi koperasi. Kemajuan dan kejayaan koperasi sekolah banyak bergantung kepada pengurusan yang cekap dan berkesan, kepelbagaian aktiviti dan sokongan ahli serta pihak pentadbir. Semua pihak perlu bekerjasama untuk meningkatkan kemajuan dan keuntungan koperasi sekolah. Begitu juga dengan perkhidmatan SEKKOP dan ANGKASA, mereka bersama-sama pihak koperasi sekolah memastikan sistem koperasi digunakan sepenuhnya secara sebaiknya.
     Pihak pentadbir juga perlu peka dengan beban tugas yang terpaksa dipikul oleh guru penasihat koperasi dan sentiasa memantau masalah yang dihadapi dalam pengurusan koperasi sekolah supaya mereka dapat menumpukan perhatian kepada pengurusan koperasi sekolah dalam memajukan koperasi sekolah dan sekaligus member sumbangan dan menaikkan nama sekolah.
Top of Form
 ARTIS YANG GIAT DALAM KELAB KOPERASI SEMASA ZAMAN SEKOLAH :
Hot Mama ! Si cute
NORA DANISH <---- cute pictures of Nora Danish!)

Tuesday, May 7, 2013

Claim duit balik mengundi

Assalamualaikum

Rasanya belum terlambat dan tak pernah terlambat utk Rara ucap Alhamdulillah,done for PRU13..already.. Tahniah la kpd yg menang. Rilex ar bro kpd yang kalah. Bak kata kawan matlufti dalam video latest dia, x semestinya kena ada kuasa untuk tolong rakyat..

Pasal claim duit balik mengundi, Rara mmg dah dapat dah :) Tapi saja la buat tajuk entry nie claim duit balik mengundi sebab nk bg visitor blog nie naik sikit. Haha! yalaa sape laaa yg xnak amek tahu pasal duit.kan? Kih3. Lepas mengundi, Rara g claim duit tu kat pejabat BN. Senang nya dapat duit. Ingat nak pegi claim kat pejabat PAS plak tapi memandangkan agak jauh dari rumah, so biar lah. Kalau dekat dah g claim dah. Hahahaa. I got RM 200 from BN. (Kg morak dapat 300) . And they got RM150 from PAS (kg kutan dpt 100) . Hmmm,lain2 nilainya mengikut tempat. Maybe. Anyway ramai orang yg amek dua2 tempat. Yang bukan pengundi luar pun amek. Hehe.Tambah dua tu jd berapa? Kikikikiii...dunia..dunia... Penyelewengan ada di mana2...

So dgn RM200 yg Rara dapat tu  boleh la buat makan dua tiga minggu kat universiti ni.

 *************************************
Kat bawah ni ada beberapa keping gambor. Saje. Gedik nak post. Bermula dari sampai ke Kelantan dt Tg Malim 4 hb.. Kami turun depan KBmall.. Kul 8pg kot sampai. Bertolak kul 10 malam. Bapak lamaaaaaaaa perjalanan. First time lama mcm nie. Biasa 7-8 jam je tp kali nie lagi lama. Slow nak mamppp. Driver sesat kot. Plus jem plak.,.huh...tp. Biasa lah tu. FYI, bas yg Rara naik tu pun free jugak. Heee. Jimat 46rm.  46 pegi,46 balik, dah 92 tau. tskkkk. Tp dah org bg free naik la. :)

depan KBMALL. 

 keadaan dilaporkan terkawal haha.

Bersama Rara pagi tu is Raja and kwn dia sorang. Bagai gelandangan lah kami di depan kbmall pagi tu bersama muka x basuh masing2.

Sampai umah, terus tidur tak sedarkan diri. Hehe. Hiperbola di situ... Dan malamnya Rara turun tgk2 suasana kg. Nie pondok depan lorong nak masuk rumah... aduh semangatnya u alls! 


**********************************

Esoknya 5 Mei, bertempat di Sek Kebangsaan Kebakat, proses pembuangan undi telah dilakukan dengan sempurna. Bersama sepupu- Asma dan dua pupu - Ana, maka beraturlah kami untuk sahut seruan Tomok dan Black dalam lagu Jom kitaaa..keluar mengundiiiii... 


hello kezen! 
Hello Rara.
kau mmg tak boleh ek sekali sekala pakai baju kurung? hah? hah?
Saluran 4 untuk newbieeeee :) 
Terima kasih kpd dakwat kekal yang telah dicalitkan, lepas mengundi terus basuh dengan sabun basuh pinggan dan jari kembali kepada yg asal. Baru ingat nak feeling2 Avril Lavigne. Kuku kaler. haha. 4 juta. hak hak.


 sebelum
semasa (comot. huhh)
& selepas basuhan pertama


Lepas balik mengundi, agenda seterusnya bermula.Memandangkan esoknye Rara akan bertolak ke Tg Malim kembali,haruslah dating dgn BFF dulu. Setelah bermesej mesej sepam dua,dengan jari yang sudah bersih tanpa secalit kotoran lagi kami keluar makan2 dan window shopping. Me, Mek Cah,& Anis Zahirah. Bersambunggggg







Thursday, May 2, 2013

Hukuman HUDUD di Malaysia

Assalamualaikum


HUDUD & MALAYSIA

APA TU HUDUD & DI MANA MALAYSIA ?


Hudud adalah sebahagian daripada undang-undang syariah di bawah bab Kanun
Jinayah Syariah dan dibawah Jenayah terbahagi kepada hudud, qisos, diat dan
takzir. Hudud adalah hukuman jenayah berat spt zina, menuduh zina, mencuri, murtad, merompak, menderhaka. Malaysia secara umum mempunyai undang-undangy Syariah tapi hanya tidak menyentuh hukuman berat hudud

BOLEH KE HUDUD DIBUAT DALAM NEGARA MODEN SEKARANG ?

1) Hukuman 'KEJAM' - Org yg mengatakan begini sebenarnya tidak memahami hudud. Istilah kejam/barbarik dipertanam ke dlm pemikiran kita. Tahukah kita hukuman gantung sampai mati lebih menyakitkan daripada pancung. Tahukah kita hukuman electrify lebih lama menyakitkan daripada hukuman rejam. Tahukah kita 10 kali sebatan kaedah konventional adalah seribu kali lebih sakit & memberi kesan fizikal berbanding 100 kali sebatan hudud? Dan tahukah kamu, negara2 eropah tertentu sedang mengkaji hukuman tembak sampai mati. Beritahu saya, hukuman mana lebih kejam?

2) 4 saksi utk disabitkan? Bolehke? - Itulah intipati sebenar hudud. Hudud mempunyai prosiding yg sgt sukar. Malah, DNA, video etc tidak boleh dijadikan bukti utama semata2. Hudud bukan dilaksanakan untuk menghukum penjenayah sebaliknya menanam rasa takut dgn hukuman2 yg berat dan memberi tempoh kpd penjenayah utk bertaubat. Tetapi, sekiranya disabitkan, bererti penjenayah itu mmg berulangkali buat tanpa rasa kesal. Bayangkan anda pencuri, ditangkap kali pertama tapi dilepaskan, apakah anda xrasa lega sbb tangan anda masih ada? Anda akan mula terfikir utk bertaubat. Sekiranya anda xbertaubat jugak dan ulang lagi, anda kemudian ditangkap kemudian dilepaskan sehinggalah takdir Allah, nescaya anda akan dihukum potong tangan. Itulah intipati Hudud. Hanya penjenayah yg betul2 hardcore akan dihukum, bukan penjenayah 'junior' yg masih mentah & kadang2 ikut2 kawan saja

3) Adil ke? Abes orang non-muslim macam mana? - Sekiranya 2 pencuri, seorang Islam & bukan Islam ditangkap dan dihukum mengikut Islam & konvensional. Bukan Islam dipenjara, si Islam dipotong tangan (Sila lihat item 2.. bukan mudah). Adil ke? Itulah Adil dalam Islam. Adil dalam Islam adalah meletakkan sesuatu di tempatnya. Non-muslim dihukum mengikut kaedah mereka, Islam dihukum mngikut kaedah Islam. Tetapi, ingatlah, pada zaman Nabi SAW, hanya 2 hukuman hudud yg betul2 dilaksanakan dan cukup utk menghapuskan jenayah sehinggakan non-muslim ingin dihukum dgn kaedah hudud. Jadi, di Malaysia, pringkat awal kita mungkin melihat non-muslim lebih selesa dgn kaedah konvensional, tetapi setelah melihat jenayah Orang Islam hampir sifar slps hudud dilaksanakan, maka mereka InsyaAllah akan terbuka hati menerima hudud

4) Macam mana nak buat? DAP/MCA/MIC sume menentang!! - Di situlah perjuangan Islam. Memang benar, langkah pertama & yg paling sukar adalah memahamkan umat Islam terhadap Hudud. Yg menjadi isu adalah apabila segelintir umat Islam menakut-nakutkan dan melagakan non-muslim kepada hudud. Inilah golongan Islam yg menentang Hudud secara halus. Beringatlah, menentang hukum Allah hukumnya kufur akidah

Note : Nabi pernah bersabda yg lebih kurang bermaksud "Adalah lebih baik bagi seorang hakim tidak menjatuhkan hukuman kepada yg bersalah, daripada tersalah menghukum bersalah kepada yang tidak" . Inilah intipati Hudud =)

Cara Mengundi PRU 13

Assalamualaikum

Ingin tahu jika Selangor telah menjadi negeri yang lebih maju? Tontonlah video ini untuk mengetahui isi selanjutnya.Tekan SINI

  • Cara Mengundi PRU 13 Pilihanraya Umum SPR 2013.on 23 APRIL 2013

Terdapat hanya 7 langkah di perlukan untuk melakukan undian terhadap parti politik atau pemimpin yang korang nak untuk jadi wakil rakyat yang memperjuangkan hak asasi sebagai rakyat Malaysia. Berikut adalah panduan bagaimana cara untuk kita mengundi pada 5 Mei 2013 ini.

Di sini di sertakan imej yang sebenar bagaimana prosedur mengundi ini berlaku:


Cara Mengundi PRU 13 Pilihanraya Umum SPR 2013

Cara mengundi PRU 13 Pilihanraya Umum

1. Sila masuk apabila dibenarkan oleh polis yang mengawal di pintu masuk.

2. serahkan MyKad/Dokumen pengenalan dan slip semakan kepada kerani Pengundian Pertama. Tunjukkan tangan untuk diperiksa dan dipastikan tiada calitan dakwat kekal pada jari.

3. Bergerak ke hadapan kerani Pengundian kedua. Letakkan tangan di atas pad dakwat kekal untuk calitan jari dan tunggu nama anda dipanggil.

4. Selepas jari ditandakan dengan dakwat kekal dan sebelum kertas undi dikeluarkan, kerani pengundian pertama akan membuat tanda pada nombor dan nama anda dalam buku daftar pemilih. Dapatkan kertas undi daripada Kerani Pengundian Ketiga.
cara mengundi pru13

5. Maju ke petak undi dan tandakan X pada ruang calon dalam kertas undi anda. Pilih satu calon sahaja.

6. Masukkan kertas undi ke dalam peti undi masing-masing untuk Dewan Undangan Negeri dan Parlimen.

7. Keluar segera dari tempat Mengundi.

Sumber : ceriterahmad.blogspot